Karta przedmiotu patofizjologia cz. 1

Informacje ogólne o przedmiocie

1. Kierunek studiów: Lekarski

2. Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie

3. Forma studiów: Stacjonarne/Niestacjonarne

4. Rok: III

5. Semestr: Zgodnie z harmonogramem

6. Nazwa przedmiotu: Patofizjologia 

7. Status przedmiotu: Obowiązkowy

8. Cel/-e przedmiotu

Profile metaboliczne, czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka; mechanizm działania hormonów oraz konsekwencje zaburzeń regulacji hormonalnej; zmiany
w funkcjonowaniu organizmu w sytuacji zaburzenia homeostazy; definicja i patofizjologia wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej; znaczenie zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w homeostazie organizmu; konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków i stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia; wpływ czynników środowiskowych na zdrowie; osteoporoza; patofizjologia wybranych układów; mechnizm starzenia się; korzystanie z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwanie potrzebnych informacji za pomocą dostępnych narzędzi; krytyczna analiza piśmiennictwa; praca w zespole


Efekty uczenia się/odniesienie do efektów uczenia się zawartych w (właściwe podkreślić):

standardach kształcenia (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego)/Uchwale Senatu SUM (podać określenia zawarte w standardach kształcenia/symbole efektów zatwierdzone Uchwałą Senatu SUM)

w zakresie wiedzy student zna i rozumie: B.W1, B.W2. B.W16, B.W25, B.W21, B.W22, B.W23, B.W24, C.W51, C.W50, C.W29, C.W30, C.W34

w zakresie umiejętności student potrafi: C.U20, C.U11, B.U10, D.U17

w zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: D.W18, D.U12, D.U16

9. Liczba godzin z przedmiotu

80

10. Liczba punktów ECTS dla przedmiotu

6

11. Forma zakończenia przedmiotu: egzamin   

11. Sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się 

Efekty uczenia się

Sposoby weryfikacji *

Sposoby oceny */zaliczenie

W zakresie wiedzy

Sprawdzian ustny/pisemny – pytania testowe/otwarte, Zaliczenia ustne

Egzamin pisemny/testowy/ustny

*

W zakresie umiejętności

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach, Zaliczenia ustne/pisemne,

Egzamin pisemny/testowy

*

W zakresie kompetencji

Obserwacja ciągła/ Ocena aktywności na zajęciach

*

* w przypadku egzaminu/zaliczenia na ocenę zakłada się, że ocena oznacza na poziomie:

 

Bardzo dobry (5,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w znacznym stopniu przekraczają wymagany poziom

Ponad dobry (4,5) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte i w niewielkim stopniu przekraczają wymagany poziom

Dobry (4,0) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na wymaganym poziomie

Dość dobry (3,5) – zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na średnim wymaganym poziomie

Dostateczny (3,0) - zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte na minimalnym wymaganym poziomie

Niedostateczny (2,0) – zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane